Δεκαετία 2000 - 2010
(Μέρος Β')

Παιχνίδια

Στον τομέα των γραφικών έχουμε μια πραγματική έκρηξη που συνεχίζει την παράδοση της προηγούμενης δεκαετίας. Η ανάπτυξη παιχνιδιών έχει ιδιαίτερη σημασία μια που είναι ένας βασικός λόγος για να αναβαθμίσει κάποιος τον υπολογιστή του. Με πιο ισχυρούς επεξεργαστές και καλύτερες κάρτες γραφικών οι επιδόσεις του υπολογιστή στα παιχνίδια είναι θεαματικές. Τα παιχνίδια δύο διαστάσεων αποτελούν παρελθόν και πλέον κυριαρχούν τα φωτορεαλιστικά γραφικά που προσπαθούν να εξομοιώσουν τον τρισδιάστατο κόσμο της πραγματικής ζωής. Ομίχλη, κινούμενο νερό, φυσικά φαινόμενα και ότι μπορεί να φανταστεί κάποιος από την πραγματική ζωή υπάρχει στον εικονικό χώρο των παιχνιδιών. Παιχνίδια όπως το DOOM 3 και το Half-Life 2 που βγαίνουν το 2004 μοιάζουν να είναι από άλλο πλανήτη σε σχέση με αυτά των προηγούμενων ετών.

Το Doom 3 βγαίνει το 2004 με γραφικά που κόβουν την ανάσα

Το 2005 η Valve κυκλοφορεί ένα πρόσθετο επίπεδο για το Half-Life 2 το Lost Coast κάνοντας ουσιαστικά επίδειξη των γραφικών δυνατοτήτων του παιχνιδιού.

Η εξάπλωση του ίντερνετ δε μπορούσε να αφήσει αμέτοχο και τον κόσμο των παιχνιδιών. Αναπτύσσονται δικτυακά παιχνίδια όπου σημαντικό ρόλο παίζει η συνεργασία των παικτών σε διάφορα επίπεδα. Παράδειγμα παιχνιδιού που παίζεται δικτυακά είναι το Call of Duty που οι διάφορες εκδόσεις του ξεκίνησαν από το 2003. Το παιχνίδι έχει σαν υπόθεση την εκπλήρωση μιας στρατιωτικής αποστολής και επιτρέπει σε άτομα από όλο τον κόσμο να συμμετέχουν σε ομάδες που ανήκουν στον ίδιο στρατό και παίζουν είτε εναντίον του υπολογιστή είτε εναντίον κάποιας άλλης ομάδας. Δημιουργούνται βέβαια και τα αμιγώς δικτυακά παιχνίδια όπως το Second Life. Το Second Life εμφανίστηκε τον Ιούνιο του 2003 και όπως λέει το όνομα του προσφέρει μια δεύτερη εικονική ζωή μέσα στον κυβερνοχώρο. Το παιχνίδι δημιούργησε έναν ολόκληρο ψηφιακό κόσμο με “κατοίκους” τους οποίους όμως δε χειρίζεται ένας αλγόριθμος αλλά χειριστές του παιχνιδιού από τα πέρατα της γης. Το παιχνίδι έχει σαν φιλοσοφία να εξομοιώσει την πραγματική ζωή μέσα από τον υπολογιστή και το ίντερνετ και την εποχή που βγήκε δημιούργησε ερωτήματα σχετικά με τους κινδύνους της απομόνωσης και του εθισμού των χρηστών σε έναν ψεύτικό δικτυακό κόσμο.

Το 2006 κυκλοφορεί το Call of duty III. Το παιχνίδι υποστηρίζει mode πολλαπλών παικτών που συμμετέχουν σε αποστολές των συμμάχων εναντίον του άξονα

Ακόμα και η IBM πραγματοποιούσε ορισμένα από τα meeting των υπαλλήλων της μέσα από την πλατφόρμα του Second Life

Τεχνολογίες που απαξιώθηκαν από το Ίντερνετ.

Στην προηγούμενη ενότητα αναφέρθηκαν οι ηλεκτρονικές εγκυκλοπαίδειες σαν κάτι το επαναστατικό. Οι πρώτες εγκυκλοπαίδειες ήταν σε μορφή CD και εκμεταλλεύονταν τη μεγάλη χωρητικότητα, για την εποχή, του οπτικού δίσκου. Θα μπορούσε κανείς να υποθέσει πως την επόμενη δεκαετία ο ερχομός του DVD και το αναβαθμισμένο υλικό των υπολογιστών θα έδινε ώθηση στην συγκεκριμένη κατηγορία λογισμικού. Η αλήθεια αποδείχθηκε διαφορετική. Οι εγκυκλοπαίδειες σαν ξεχωριστό λογισμικό δεν είχαν νόημα στην εποχή της εξάπλωσης του παγκόσμιου ιστού. Από τη μια οι ίδιες οι ιστοσελίδες είχαν λειτουργίες πολυμέσων και από την άλλη δεν ήταν υποχρεωτικό κάποιος να αναζητήσει κάτι μέσα σε μια και μόνο εγκυκλοπαίδεια. Αντίθετα οι μηχανές αναζήτησης θα μπορούσαν να του παρουσιάσουν την κατάλληλη ιστοσελίδα για το συγκεκριμένο θέμα που τον ενδιέφερε. Επιπλέον στον παγκόσμιο ιστό το περιεχόμενο των σελίδων μπορεί να ανανεώνεται καθημερινά. Η μη τακτική ανανέωση του περιεχομένου των ηλεκτρονικών εγκυκλοπαιδειών ήταν ένα από τα βασικά μειονεκτήματα τους.

Το 2001 είχαμε τη δημιουργία της ιστοσελίδας wikipedia.org η οποία έδωσε τη δυνατότητα στους χρήστες να ανεβάζουν μόνοι τους τα δικά τους άρθρα και να ανανεώνουν δυναμικά το περιεχόμενό μιας παγκόσμιας ελεύθερης και ανοικτής εγκυκλοπαίδειας. Την ίδια εποχή μια άλλη σελίδα, η imdb.com, λειτουργεί σαν μια βάση δεδομένων για τον κινηματογράφο με πληροφορίες και κριτικές για τις περισσότερες κινηματογραφικές ταινίες σε όλο τον κόσμο αλλά και με το μεγάλο πλεονέκτημα της εμφάνισης όλων των καινούργιων παραγωγών, κάτι που δεν μπορούσε να γίνει με τη Cinemania η οποία ήταν στατική εφαρμογή και δημιουργήθηκε πριν την εξάπλωση του παγκόσμιου ιστού. Και οι δύο σελίδες είναι παραδείγματα τεχνολογιών βασισμένων στο Ίντερνετ που έβαλαν ουσιαστικά ταφόπλακα στην ανάγκη ύπαρξης ψηφιακής εγκυκλοπαίδειας.

Η ιστοσελίδα imdb όπως φαινόταν το 2000

Στιγμιότυπο της wikipedia το 2001

Η μουσική και το βίντεο στην δεκαετία

Το Mp3 έκανε την εμφάνιση του γύρω στο 1995. Το δημοφιλές φορμάτ όμως έμελλε να απογειωθεί την επόμενη δεκαετία. Οι χρήστες των προσωπικών υπολογιστών μπορούσαν αρκετά εύκολα να μετατρέψουν ένα αυθεντικό μουσικό CD σε Mp3 στον υπολογιστή τους. Από εκεί και πέρα μπορούσαν να δημιουργήσουν τις δικές τους συλλογές και να τις μοιραστούν με τους φίλους τους γεγονός φυσικά που έκανε πιο εύκολη και την πειρατεία. Τα πράγματα έγιναν ακόμα χειρότερα για τις εταιρίες διανομής μουσικής με την εξάπλωση του παγκόσμιου ιστού και η αρχή έγινε με την δημιουργία της ιστοσελίδας διαμοιρασμού αρχείων Napster που ξεκίνησε τον Ιούνιο του 1999. Η εφαρμογή εκμεταλλευόταν την δικτυακή υπηρεσία peer-to-peer (P2P) για την ανταλλαγή αρχείων μεταξύ χρηστών του διαδικτύου. Στην πράξη με αυτόν τον τρόπο μπορούσε κάποιος μέσω της εφαρμογής που ήταν διαθέσιμη δωρεάν να αναζητήσει οποιοδήποτε κομμάτι μουσικής ήθελε και να το κατεβάσει στον υπολογιστή του. Στο απόγειό του το Napster είχε 80 εκατομμύρια χρήστες. Η εφαρμογή κυνηγήθηκε για παραβίαση πνευματικής ιδιοκτησίας και έκλεισε σύντομα. Άλλες εφαρμογές όμως διαμοιρασμού αρχείων πήραν τη θέση του και από τότε με τον ένα ή τον άλλο τρόπο η εύρεση αρχείων μουσικής στο διαδίκτυο έγινε σχετικά εύκολη υπόθεση. Η κωδικοποίηση του Mp3 έπαιξε βασικό ρόλο στην εξάπλωση της ψηφιακής μουσικής μια που τα αρχεία με το συγκεκριμένο φορμάτ είχαν πολύ μικρό μέγεθος. Έτσι ένα αρχείο μουσικής που στο CD έχει 35 MB μέγεθος θα μπορούσε να έχει μόνο 3,5 MB σαν Mp3. Με αυτόν τον τρόπο το κατέβασμα των μουσικών κομματιών χρειάζονταν το ένα δέκατο του χρόνου που θα χρειαζόταν η λήψη της κανονικής μορφής του αρχείου.

Η εφαρμογή ανταλλαγής αρχείων Mp3, Napster

Το Winamp συνόδευε τους περισσότερους υπολογιστές στην αναπαραγωγή Mp3 στην αρχή της δεκαετίας

iPod, iTunes και ηλεκτρονικές αγορές

Τον Οκτωβρίου του 2001 η Apple εισάγει στην αγορά μια ηλεκτρονική συσκευή, το iPod. Η συσκευή αυτή λειτουργεί σαν φορητό Mp3 player και λόγω της χρηστικότητας, του μικρού του όγκου και της μεγάλης χωρητικότητας σε Mp3 κάνει εκατομμύρια πωλήσεις. Το 2003 η Apple ανοίγει το μουσικό κατάστημα της μέσα από το iTunes και σημειώνει και πάλι τεράστια επιτυχία έχοντας 25 εκατομμύρια πωλήσεις ψηφιακής μουσικής μέσα στον πρώτο χρόνο. Ήταν το πρώτο επιτυχημένο πείραμα νόμιμης αγοράς ηλεκτρονικής μουσικής μέσα από το Internet. Στη συνέχεια και άλλα ψηφιακά είδη θα ακολουθήσουν αυτό το μονοπάτι.

Το iPod ήρθε στη ζωή των καταναλωτών το 2001

Η εφαρμογή iTunes άλλαξε τον τρόπο που χρησιμοποιούμε τον υπολογιστή για την αγορά και διαχείριση μουσικών αρχείων

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης

Τα πρώτα χρόνια της δημιουργίας του παγκόσμιου ιστού το ίντερνετ ήταν κυρίως ένα παθητικό μέσο. Ο επισκέπτης μιας σελίδας έβρισκε πληροφορίες χωρίς να έχει τη δυνατότητα να αλληλεπιδρά. Σιγά σιγά φάνηκε πως αυτό δεν είναι αρκετό και πως για πρακτικούς και ουσιαστικούς λόγους ο χρήστης θα έπρεπε να μπορεί να εισάγει περιεχόμενο χωρίς να είναι απαραίτητα διαχειριστής ιστότοπου ή προγραμματιστής. Στις αρχές της δεκαετίας υπάρχει άνοδος τόσο στις ιστοσελίδες δημιουργίας Blog όσο και στους χρήστες στα διάφορα φόρουμ θεμάτων, ενώ μεγάλη ζήτηση είχαν και οι εφαρμογές ηλεκτρονικών συνδιαλέξεων όπως ήταν το Mirc και τα προγράμματα άμεσων συζητήσεων όπως το AOL. Υπήρχε δηλαδή μια τάση για επικοινωνία των χρηστών μέσα από το ίντερνετ και επιθυμία για μεταφόρτωση προσωπικού ψηφιακού περιεχομένου.

Η εφαρμογή δωματίων συνομιλίας mIRC ήταν αρκετά δημοφιλής στην Ελλάδα πριν την κυριαρχία των μέσων κοινωνικής δικτύωσης

Όλες αυτές οι τάσεις βρήκαν έδαφος στην υλοποίηση των πρώτων μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Η σελίδα Myspace ήταν η πρώτη πετυχημένη ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης με παγκόσμια απήχηση. Η σελίδα ξεκινάει την δράση της το 2003. Ο κάθε εγγεγραμμένος χρήστης στο Myspace είχε το δικό του χώρο και μπορούσε εύκολα να προσαρμόσει και να προβάλλει τη δικιά του ιστοσελίδα χωρίς να χρειάζεται να έχει γνώσεις HTML. To MySpace σημειώνει τεράστια επιτυχία και σύντομα ξεπερνάει τους 20 εκατομμύρια χρήστες. Το 2005 κάνει το ντεμπούτο του το Facebook. Μια αρκετά πιο λιτή στη δομή της ιστοσελιδά που αρχικά απευθύνεται σε φοιτητές πανεπιστημίου προσπαθώντας να τους φέρει σε επαφή και να δημιουργήσει μια ψηφιακή κοινότητα. Η σελίδα σημειώνει τεράστια επιτυχία και μήνα με το μήνα αποκτάει περισσότερους φίλους και δυνατότητες. Μέσα στο 2008 καταφέρνει να έχει πάνω από 80 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες ξεπερνώντας το Myspace σε δημοτικότητα. To Facebook θα είναι το δημοφιλέστερο μέσο κοινωνικής δικτύωσης, και τα επόμενα χρόνια γίνεται το στάτους κβο στον παγκόσμιο ιστό. Για να γίνει μια σύγκριση στις 2 πλατφόρμες και της εξέλιξής τους, το 2016, το Facebook είχε πάνω από 1.5 δις χρήστες κάθε μήνα ενώ μόλις 50 εκατομμύρια χρήστες επισκέπτονταν το Myspace στο ίδιο διάστημα.

Τυπικό προφίλ στην ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης Myspace

Κάπως έτσι εμφανιζόταν η σελίδα Facebook το 2006

Χαρτογράφηση στο διαδίκτυο και GPS

Το GPS (Παγκόσμιο Σύστημα Στιγματοθέτησης) είναι μια τεχνολογία η οποία έγινε δημοφιλής μετά το 2000. Επιτρέπει μέσω δορυφόρων σε μια συσκευή να εντοπίσει το στίγμα της στον παγκόσμιο χάρτη. Μια σημαντική εφαρμογή του GPS είναι οι οδηγίες πλοήγησης για τον εντοπισμό διαδρομών όταν κινείται κάποιος με αυτοκίνητο ενώ αντίστοιχες λειτουργίες μπορεί να υπάρχουν και για πεζούς. Διάφορα προϊόντα υλοποίησαν λειτουργίες GPS μέσα στην δεκαετία δίνοντας τη δυνατότητα να μπορεί κάποιος να καθοδηγηθεί από μια ηλεκτρονική συσκευή και να εντοπίσει τη σωστή διαδρομή για τον προορισμό του την στιγμή της οδήγησης.

Στο κομμάτι των επιτραπέζιων υπολογιστών επανάσταση αποτέλεσε και η εφαρμογή Google Earth η οποία αγοράστηκε από την Google το 2004 ενώ το αρχικό της όνομα ήταν Earth Viewer 3D. Η εφαρμογή ήταν κάτι πρωτόγνωρο για την εποχή και επέτρεπε στον καθένα να βλέπει απόψεις περιοχών από τον δορυφόρο που σε μεγάλη μεγέθυνση έφταναν ακόμα και στο σημείο να απεικονίζουν κατοικήσιμες περιοχές όπου φαινόντουσαν ευδιάκριτα πάρκα, δρόμοι, οικοδομικά τετράγωνα ακόμα και σπίτια και σκιές ανθρώπων. Δημοφιλές “παιχνίδι” όταν ξεκίνησε η εφαρμογή είναι να ψάχνει ο χρήστης να αναγνωρίσει το σπίτι που έμενε μέσα από τους δυναμικούς χάρτες της εφαρμογής.

Η Ελλάδα από το Google Earth

Το φαινόμενο Youtube

Το YouTube είναι μια πλατφόρμα διαμοιρασμού βίντεο. Ιδρύθηκε το 2005 από τρεις πρώην υπαλλήλους της εταιρείας PayPal. Η λογική πίσω από το Youtube ήταν να δημιουργηθεί ένας ιστότοπος όπου ο καθένας θα μπορούσε να ανεβάζει τα δικά του βίντεο ενω ο επισκέπτης θα είχε την ευκαιρία να αναζητήσει μέσα στην ιστοσελίδα αυτά που του άρεσαν. Οι δημιουργοί συγκεντρώνουν τις ταινίες που ανεβάζουν σε κανάλια και η αναζήτησή γίνεται δίνοντας τις κατάλληλες λέξεις κλειδιά ή ψάχνοντας ανά κατηγορία. Η ιδέα του διαμοιρασμού βίντεο σήμερα μας φαίνεται αυτονόητη αλλά την εποχή που δημιουργήθηκε η σελίδα δεν ήταν κάτι συνηθισμένο. Να ληφθεί υπόψη πως την εποχή εκείνη ουσιαστικά δεν υπήρχαν έξυπνα κινητά και η αποτελεσματική λήψη ψηφιακών βίντεο δεν ήταν κάτι συνηθισμένο. Επιπλέον η ποιότητα των συνδέσεων δεν ήταν η καλύτερη δυνατή για την απρόσκοπτη παρακολούθηση ταινιών στον υπολογιστή. Η σελίδα αν και αρχικά είχε ένα μουδιασμένο ξεκίνημα, έγινε πάρα πολύ δημοφιλής και το 2006 αγοράστηκε από την Google για το υπέρογκο ποσό των 1,65 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Μόλις τον Ιούλιο του 2006 δεχόταν πάνω από 100 εκατομμύρια θεάσεις βίντεο την ημέρα. To YouTube σαν ιστοσελίδα στιγμάτισε την δεκαετία και ήταν ένας από τους πιο επιτυχημένους ιστότοπους δείχνοντας πως το ίντερνετ μπορεί να ανταποκριθεί άνετα και στην αναπαραγωγή βίντεο.

Η σελίδα Youtube όπως φαινόταν το 2008

Η άνοδος των φορητών υπολογιστών

Τη δεκαετία του 90 οι φορητοί υπολογιστές ήταν εξαιρετικά ακριβοί χωρίς να έχουν ιδιαίτερα μικρές διαστάσεις και βάρος. Λίγο μετά το 2000 οι φορητοί γίνονται ιδιαίτερα ελκυστικοί από άποψη διαστάσεων αλλά εξακολουθούν να κοστίζουν αρκετά χρήματα ενώ και οι επιδόσεις τους υστερούν αρκετά σε σχέση με τους αντίστοιχους επιτραπέζιους υπολογιστές. Με το πέρασμα των χρόνων οι καταναλωτές έχουν ολοένα και περισσότερους λόγους να μεταβούν στην εποχή των φορητών υπολογιστών. Οι επιδόσεις των laptop ανεβαίνουν και αρχίζουν να προσεγγίζουν αυτές των επιτραπέζιων υπολογιστών, οι τιμές γίνονται πιο προσιτές ενώ η φορητότητα δεν είναι πλέον σχήμα λόγου. Η ψαλίδα στην αγορά επιτραπέζιων και φορητών υπολογιστών συνεχώς μειώνεται και στο τέλος της δεκαετίας πουλιούνται περισσότεροι φορητοί υπολογιστές από ότι επιτραπέζιοι.

Ο HP Pavilion dv9500t το 2007 είχε 1GB Ram, ανάλυση 1440 x 900 pixel και 160 GB σκληρό δίσκο

Τα πλεονεκτήματα των φορητών είναι πολλά. Οι υπολογιστές μπορούν πλέον να μετακινηθούν εύκολα σε διαφορετικούς χώρους εργασίας δίνοντας ευελιξία στον τρόπο που μπορεί κάποιος να τους χρησιμοποιήσει. Πλέον μπορούν να μεταφερθούν σε μέρη που δεν μπορούσαν να φανταστούν οι άνθρωποι μερικά χρόνια πριν. Στη σύγχρονη εποχή δεν είναι περίεργο να βλέπουμε υπολογιστές στις αίθουσες των πανεπιστημίων από φοιτητές που θέλουν να παρακολουθήσουν μάθημα, στις καφετέριες, στα μέσα συγκοινωνίας και όπου αλλού μπορεί κάποιος να φανταστεί. Για πολλούς επαγγελματίες το να μπορούν να εργαστούν την ώρα που ταξιδεύουν και μετακινούνται είναι ιδιαίτερα χρήσιμο ενώ μπορούν πολύ εύκολα να μεταφέρουν τα αρχεία τους, τις παρουσιάσεις και οτιδήποτε άλλο μετακινώντας τον ίδιο τους τον υπολογιστή. Η παρουσίαση διαφανειών γίνεται πιο εύκολη και γενικά οι εργασίες που γίνονται με τον υπολογιστή αποκτούν ιδιαίτερη ευελιξία.

Το MacBook Air το 2008 έκανε αίσθηση με το πόσο λεπτό μπορούσε να είναι ένα Laptop

Η εποχή των έξυπνων κινητών τηλεφώνων

Η ιστορία των κινητών τηλεφώνων ξεκινάει την προηγούμενη δεκαετία. Οι φορητές συσκευές όμως στα πρώτα χρόνια της γέννησής τους ήταν αρκετά ογκώδεις και με αρκετό πάχος για τα σημερινά δεδομένα, ωστόσο αποτέλεσαν επανάσταση μια που έδιναν τη δυνατότητα στον καθένα να έχει ένα τηλέφωνο στην τσέπη του οποιαδήποτε στιγμή σε οποιοδήποτε μέρος. Αφού όμως ο καθένας είχε μια συσκευή στην τσέπη του γιατί όχι και να μην την αξιοποιεί επιπλέον; Σιγά σιγά, και ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του 2000 τα κινητά απέκτησαν επιπλέον δυνατότητες. Για παράδειγμα με την ίδια λογική που μπορούσαν να γράφουν μηνύματα sms, μπορούσαν να κρατούν σημειώσεις ή να γράφουν υπενθυμίσεις και να κρατούν ημερολόγιο. Σε πολλά μοντέλα το απλό πληκτρολόγιο με πολλαπλά γράμματα ανά κουμπί αντικαταστάθηκε στα πιο εξελιγμένα μοντέλα με ξεχωριστά πλήκτρα για το κάθε γράμμα της αλφαβήτου. Οι οθόνες αρχικά ήταν μικρές και δεν υποστήριζαν χρώμα. Για παράδειγμα την δεκαετία του 90 τα περισσότερα μοντέλα εμφάνιζαν μόνο μια γραμμή κειμένου που περιοριζόταν σε μερικά γράμματα. Μετά το 2000 προστέθηκαν περισσότερες γραμμές στην οθόνη των κινητών ενώ παράλληλα η οθόνη μεγάλωσε και απέκτησε μεγαλύτερη ανάλυση και περισσότερα χρώματα. Για παράδειγμα το Nokia 1100, ένα επιτυχημένο μοντέλο του 2003, είχε ανάλυση 96x65 πίξελ. Την ίδια χρόνια το Nokia 6600 υποστήριζε 65536 χρώματα φτάνοντας στις χρωματικές επιδόσεις των υπολογιστών της προηγούμενης δεκαετίας. Σιγά σιγά εμφανίστηκαν τα πρώτα μοντέλα που διέθεταν ψηφιακή φωτογραφική μηχανή και άρχισε να υποστηρίζεται η αποστολή μηνυμάτων με εικόνα (mms). Όλα έδειχναν πως είμαστε στην εποχή που το κινητό μπορεί να παίξει το ρόλο του υπολογιστή τσέπης. Μοντέλα κινητών όπως το Blackberry μπορούσε να έχει υπηρεσίες ίντερνετ και να στέλνει email. Μέσα στη δεκαετία οι παγκόσμιες πωλήσεις κινητών ξεπέρασαν το 1 δις το χρόνο δείχνοντας ότι η εξάπλωση τους είναι μεγαλύτερη από αυτή των προσωπικών υπολογιστών.

Το Nokia 1100 κυκλοφόρησε στην αγορά το 2003

Το Blackberry Quark 6210 βγήκε το 2003 και διέθετε πλήρες αλφαβητικό πληκτρολόγιο

Δειλά δειλά έκαναν την εμφάνιση τους κάποιες χρήσιμες εφαρμογές ατζέντας όπως το να μπορεί το κινητό να κρατάει σημειώσεις, να ορίζει τα ραντεβού των χτηστών και να προγραμματίζει ειδοποιήσεις για διάφορα συμβάντα. Λειτουργίες που αν και απλές στη χρήση χρειάζονταν έναν μικροεπεξεργαστή για να τις πραγματοποιήσει. Στη συνέχεια αρχίζουν να εμφανίζονται οι πρώτες εφαρμογές παγκόσμιου ιστού στα κινητά δείχνοντας πως η πιο δημοφιλής υπηρεσία του Διαδικτύου θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και στις φορητές συσκευές τηλεφώνου.

Αυτό όμως που άλλαξε την ιστορία των κινητών τηλεφώνων είναι η εμφάνιση στην αγορά του iPhone της Apple τον Ιανουάριο του 2007. Ήταν το πρώτο κινητό που παρουσίασε η Apple και η επιτυχία του ήταν απαράμιλλη. Κατήργησε τελείως το φυσικό πληκτρολόγιο που μέχρι εκείνη την εποχή ήταν βασικό κομμάτι της σχεδίασης των κινητών και χρησιμοποίησε όλη την οθόνη σαν συσκευή αφής προκειμένου ο χρήστης να αλληλεπιδρά με την μονάδα του. Η ιδέα του iPhone για το ίντερνετ για παράδειγμα ήταν να βλέπει ο χρήστης κανονικά τις σελίδες όπως θα τις έβλεπε και στον επιτραπέζιο υπολογιστή με τους περιορισμούς φυσικά της μικρής οθόνης αλλά και την προσαρμογή του λογισμικού ώστε να του επιτρέψει να μπορεί να χρησιμοποιεί λειτουργικά τη συσκευή παρά το μικρό της μέγεθος. Στη συνέχεια και άλλες εταιρίες όπως η Samsung, η LG και η Google μπήκαν δυναμικά στο χώρο των smartphone ορίζοντας μια καινούργια αγορά και μια νέα κατηγορία στους προσωπικούς υπολογιστές. Τα “έξυπνα κινητά” μεταμορφώνονται όντως σε προσωπικός υπολογιστές τσέπης και όχι σε ένα κακέκτυπο τους όπως συνέβαινε την προηγούμενη δεκαετία.

O Steve Jobs παρουσιάζει το iPhone το 2007

Το πρώτο iPhone

Οι εκτυπωτές της δεκαετίας

Την περίοδο 2000 με 2010 ο καταναλωτής έχει να διαλέξει ανάμεσα σε μια πληθώρα ποιοτικών επιλογών στους εκτυπωτές. Από φθηνούς Ιnkjet που προσφέρουν φωτογραφική ποιότητα εκτύπωσης μέχρι τους ακριβότερους αλλά προσιτούς πια Laser εκτυπωτές με την υψηλή τυπογραφική ποιότητα και τις μεγάλες ταχύτητες εκτύπωσης. Οι εκτυπωτές Laser φτάνουν να κοστίζουν ακόμα και κάτω από 200 δολάρια μετά το 2007, ενώ κάποιος μπορούσε να βρει αξιοπρεπή Inkjet σε ακόμα μικρότερη τιμή. Την περίοδο αυτή στην μόδα είναι και τα πολυμηχανήματα. Συσκευές δηλαδή που συνδυάζουν τον σαρωτή και τον εκτυπωτή αλλά και το Fax. O σαρωτής είναι μια συσκευή που συνήθως πουλιόταν ξεχωριστά την προηγούμενη δεκαετία, ενώ την περίοδο μετά το 2000 και παρά το γεγονός πως οι ψηφιακές μηχανές γίνονται δημοφιλείς, παίζει ακόμα το ρόλο της ψηφιοποίησης των οικογενειακών φωτογραφιών. To Fax αν και στα επόμενα χρόνια γίνεται περιττό για τους περισσότερους λόγω της εξάπλωσης του διαδικτύου και της υπηρεσίας του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου είναι ακόμα μια χρήσιμη συσκευή για τις μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις. Τα πολυμηχανήματα λοιπόν έρχονται σιγά σιγά να κερδίσουν την θέση τους στο προσωπικό γραφείο στο σπίτι και στην επιχείρηση.

HP Deskjet F380 All-in-One. Πολυμηχάνημα του 2004 σε τιμή κάτω των 100 ευρώ

Επίλογος

Στην περίοδο 2000 με 2010 ο καταναλωτής έχει τους περισσότερους λόγους από ποτέ να αγοράσει έναν υπολογιστή και να μάθει πως λειτουργεί. Οι σπασίκλες και οι χάκερ δεν αποτελούν τον μοναδικό κύκλο των ατόμων που χρησιμοποιούν υπολογιστές και γίνονται πλέον προσιτοί στον καθένα. Το PC δεν είναι ένα ελπιδοφόρο μέσο με αμφισβητήσιμη όμως χρησιμότητα, είναι το παρόν και το μέλλον. Το ίντερνετ άνοιξε νέους ορίζοντες στους χρήστες και τα προγράμματα που χρησιμοποιούν οι υπολογιστές είναι πιο απλά και αποτελεσματικά. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα δραστηριότητες που γίνονταν με άλλους τρόπους να πραγματοποιούνται στη δεκαετία μέσα από το διαδίκτυο. Ο κάτοχος ενός υπολογιστή εφόσον διαθέτει σύνδεση ίντερνετ μπορεί να κατεβάσει μουσική και ταινίες και να τις προβάλει στον υπολογιστή του. Μπορεί επιπλέον να αναζητήσει ευκαιρίες μέσα από σελίδες του παγκόσμιου ιστού και να πραγματοποιήσει ηλεκτρονικές αγορές. Μπορεί να επικοινωνήσει μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου με φίλους και επαγγελματίες ενώ τα πρωτοεμφανιζόμενα μέσα κοινωνικής δικτύωσης του επιτρέπουν να έρθει σε επαφή με ομάδες ανθρώπων και να ανταλλάξει ιδέες και πληροφορίες. Για να κατανοήσουμε την εξάπλωση του προσωπικού υπολογιστή και του ίντερνετ στη δεκαετία αξίζει να παρατηρήσουμε πως το 2000 είχαμε 1 εκατομμύριο χρήστες στην Ελλάδα ενώ το 2010 οι χρήστες πενταπλασιάζονται και φτάνουν τα 5 εκατομμύρια.